Khamis, 29 April 2010

PERTUBUHAN BADAN BANGSAWAN SERI PERAK

Posted by asw | Khamis, 29 April 2010 | Category: , , |


PENGENALAN PERTUBUHAN BADAN BANGSAWAN SERI PERAK

Pertubuhan Badan Bangsawan Seri Perak Darul Ridzuan telah ditubuhkan pada tahun 1988. Pertubuhan ini telah di asaskan oleh Allahyarham Onie Moraza sempena " Manifestasi Bangsawan " yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.


Pada tahun 1988 Pertubuhan Badan Bangsawan Seri Perak telah mendapat tempat ketiga dengan mempersembahkan teater bangsawan berjodol " Senja Merah Di Belukar Sambang " . Pada tahun 1989, Pertubuhan Badan Bangsawan Seri Perak telah mendapat tempat kedua dengan membawa teater bangsawan berjodol " Bunga Saktimua ". Pada tahun 1990, Manifestasi Bangsawan yang telah dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kedah. Pertubuhan Badan Bangsawan Seri Perak telah mendapat kategori persembahan terbaik dengan membawa jodol " Gugurnya Melati Pujaan Tumasik ".


Memandangkan persembahan bangsawan tidak mendapat galakan daripada pihak tertentu, Pertubuhan Badan Bangsawan Seri Perak masih terus aktif dengan pementasan teater moden. Kini Pertubuhan Badan Bangsawan Seri Perak telah diterajui oleh Rosenah Shamsulaman setelah Onie Moraza telah selamat kembali ke rahmatullah.

Currently have 0 comments:


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...